Jumaat, 28 Mei 2010

Kisah Mangkuk Cantik,Madu dan Sehelai Rambut

Rasulullah SAW, dengan sahabat-sahabatnya Abu Bakar r.a., Umar r.a., Utsman r.a., dan Ali r.a., bertamu ke rumah Ali r.a. Di rumah Ali r.a. isterinya Saidatina Fathimah r.ha. putri Rasulullah SAW menghidangkan untuk mereka madu yang diletakkan di dalam sebuah mangkuk yang cantik, dan ketika semangkuk madu itu dihidangkan sehelai rambut terikut di dalam mangkuk itu. Baginda Rasulullah SAW kemudian meminta kesemua sahabatnya untuk membuat suatu perbandingan terhadap ketiga benda tersebut (Mangkuk yang cantik, madu, dan sehelai rambut).

Abu Bakar r.a. berkata, "Iman itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, orang yang beriman itu lebih manis dari madu, dan mempertahankan iman itu lebih susah dari meniti sehelai rambut".

Umar r.a. berkata, "Kerajaan itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, seorang raja itu lebih manis dari madu, dan memerintah dengan adil itu lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Utsman r.a. berkata, "Ilmu itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, orang yang menuntut ilmu itu lebih manis dari madu, dan ber’amal dengan ilmu yang dimiliki itu lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Ali r.a. berkata, "Tamu itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, menjamu tamu itu lebih manis dari madu, dan membuat tamu senang sampai kembali pulang ke rumanya adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Fatimah r.ha.berkata, "Seorang wanita itu lebih cantik dari sebuah mangkuk yang cantik, wanita yang ber-purdah itu lebih manis dari madu, dan mendapatkan seorang wanita yang tak pernah dilihat orang lain kecuali muhrimnya lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Rasulullah SAW berkata, "Seorang yang mendapat taufiq untuk ber’amal adalah lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, ber’amal dengan ‘amal yang baik itu lebih manis dari madu, dan berbuat ‘amal dengan ikhlas adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Malaikat Jibril AS berkata, "Menegakkan perintah agama itu lebih cantik dari sebuah mangkuk yang cantik, menyerahkan diri; harta; dan waktu untuk usaha agama lebih manis dari madu, dan mempertahankan usaha agama sampai akhir hayat lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Allah SWT berfirman, " Syurga-Ku itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik itu, nikmat syurga-Ku itu lebih manis dari madu, dan jalan menuju syurga-Ku adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Rabu, 26 Mei 2010

Kasih sayang

Pada suatu pagi di satu sekolah menengah, ada seorang pelajar bertanya pada seorang guru yang sedang mengajar. Ketika itu, guru tersebut sedang menyentuh mengenai kasih dan sayang secara am.

Dialog di antara pelajar dan guru tersebut berbunyi begini:-

Pelajar : Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita sayang?. Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?

Cikgu : Oh, awak nak tahu ke?.Emmm...baiklah, sekarang kamu buat apa yang saya suruh. Ikut je ye...mungkin kamu akan dapat apa jawapannya. Pelajar : Baiklah...apa yang saya harus buat?

Cikgu : Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput di situ dan sambil memandang rumput di depan kamu, pilih mana yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan kamu petiklah rumput yang PALING cantik yang berada di depan kamu tersebut dan selepas itu bawa balik ke kelas.

Pelajar : Ok. Saya pergi sekarang dan buat apa yang cikgu suruh.

Apabila pelajar tersebut balik semula ke kelas, tiada pun rumput yang berada di tangannya. Maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.

Cikgu : Mana rumput yang cikgu suruh petik?

Pelajar : Oh, tadi saya berjalan di atas rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang , saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.


Cikgu : Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang. Jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang itu, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yang menggugat perhubungan tersebut. Dan ingatlah orang yang kita sayang itulah kita jumpa paling cantik dan paling baik pada MULAnya walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi.

Selasa, 25 Mei 2010

Tingkatan Di Neraka



"YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM, lindungilah dan peliharakanlah kami, kedua ibubapa kami, isteri kami, anak-anak kami, kaum keluarga kami & semua orang Islam dari azab seksa api nerakaMu YA ALLAH. Sesungguhnya kami tidak layak untuk menduduki syurga Mu YA ALLAH, namun tidak pula kami sanggup untuk ke neraka Mu YA ALLAH. Ampunilah dosa-dosa kami, terimalah taubat kami dan terimalah segala ibadah dan amalan kami dengan RAHMATMU YA ALLAH......AMIN."

****************************************


Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibrail datang kepada Nabi saw pada waktu yang ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya, maka ditanya oleh Nabi s.a.w: "Mengapa aku melihat kau berubah muka?"

Jawabnya: "Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikhabarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yang mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar, dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman dari padanya." Lalu Nabi s.a.w.. bersabda: "Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat Jahannam."

Jawabnya: "Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya.

Demi Allah SWT yang mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya.

Demi Allah SWT yang mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yang disebut dalam Al-Quran itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah bumi yang ke tujuh.

Demi Allah SWT yang mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat tersiksa, nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi dan minumannya air panas campur nanah dan pakaiannya potongan-potongan api.

Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan."

Nabi s.a.w. bertanya: "Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?"

Jawabnya: "Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda." (nota kefahaman: iaitu yg lebih bawah lebih panas) Tanya Rasulullah s.a.w..: "Siapakah penduduk masing-masing pintu?"


Jawab Jibrail: "Pintu yang terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yang kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s. serta keluarga Fir'aun sedang namanya Al-Hawiyah.
Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim,
Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar.
Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha,
Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah..
Pintu ke enam tempat orang nasrani bernama Sa'eir.'

Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w. sehingga di tanya:

"Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?"

Jawabnya: "Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari umatmu yang sampai mati belum sempat bertaubat."

Maka nabi s.a.w. jatuh pengsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibrail meletakkan kepala Nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan sesudah sedar Nabi s.a.w bersabda: "Ya Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?"

Jawabnya: "Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu." Kemudian Nabi s.a.w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian Nabi s.a.w. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah. (dipetik dari kitab 'Peringatan Bagi Yg Lalai')

****************************************


Dari Hadith Qudsi: "Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku..
Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:

1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat

2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah

3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung

4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah

5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik

6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak

7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum

8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular

9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi lautan
racun yang hitam pekat.

10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai

11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat

Mudah-mudahan ini dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua. Wallahua' lam.

Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159

"Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah Kami terangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk."

Wassalam...

Isnin, 24 Mei 2010

Teka-teki Imam Ghazali

Enam Teka Teki Imam al-Ghazali


1. Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia?
2. Apakah yang paling jauh daripada diri kita di dunia?
3. Apakah yang paling besar di dunia?
4. Apakah yang paling berat di dunia?
5. Apakah yang paling ringan di dunia?
6. Apakah yang paling tajam di dunia?


Pada suatu hari Imam Ghazali berkumpul bersama-sama dengan murid-muridnya lalu beliau bertanya beberapa soalan:

PERTAMANYA beliau bertanya apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia lalu muridnya menjawab : " Orang tua, guru, kawan dan sahabat". Imam Ghazali menjelaskan bahawa semua jawapan yang diberikan adalah benar tetapi jawapan yang paling tepat sekali bagi soalan ini ialah 'mati'. Sila rujuk surah Ali 'Imran ayat 185

KEDUANYA beliau bertanya apakah yang paling jauh daripada diri kita di dunia lalu muridnya menjawab : " Negara China, bulan, matahari dan bintang". Lalu Imam Ghazali menegaskan bahawa semua jawapan yang diberi adalah betul tetapi yang paling betul ialah 'masa lalu'. Walau dengan apa cara sekali pun kita tidak akan dapat kembali ke masa lalu. Oleh sebab itu kita mesti menjaga hari ini dan hari mendatang dengan amalan soleh agar kita tidak sesal di kemudian hari nanti.

KETIGANYA beliau bertanya tentang apakah yang paling besar di dunia ini lalu muridnya menjawab: " Gunung, bumi, matahari". Lalu Imam Ghazali menjelaskan bahawa semua jawapan yang diberi adalah tepat tetapi yang paling tepat ialah 'nafsu'. Maka kita mesti berhati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu mengheret kita ke neraka jahannam. Rujuk surah al-A'raf ayat 179

KEEMPAT belia bertanya tentang apakah yang paling berat di dunia lalu murudnya menjawab : " Besi, gajah". Imam Ghazali mengatakan bahawa semua jawapan adalah benar tetapi yang paling benar ialah 'menanggung amanah'. Segala tumbuhan, binatang, gunung ganang tidak sanggup memikul amanah tetapi manusia sanggup memikulnya ketika Allah meminta untuk memikul amanah khalifah di bumi. Manusia ramai yang rosak dan binasa kerana tidak mampu memikul amanah dengan baik akibat kecuaian dan kedegilan mereka dalam mengikut lunas yang telah ditetapkan oleh syarak.

KELIMA beliau menyoal tentang apakah yang paling ringan di dunia lalu muridnya menjawab : " Kapas, angin, debu dan awan". Imam Ghazali menyatakan bahawa semua jawapan yang diberi adalah benar tetapi yang paling benar ialah 'meninggalkan sembahyang' kerana manusia sering mempermudahkan dan meringankan sembahyang disebabkan terlalu mementingkan urusan dunia.

KEENAM beliau bertanya tentang apakah yang paling tajam di dunia lalu muridnya menjawab : " Pedang". Imam Ghazali mengatakan bahawa jawapan itu adalah betul tetapi yang paling betul ialah 'lidah manusia' di mana disebabkan lidah maka manusia suka menyakiti dan melukai perasaan orang lain sehingga berlakunya perbalahan dan perpecahan.

Selasa, 18 Mei 2010

Di Kejar Harimau

Kene kejar dek Harimau

Alkisahnya bermula...adalah seorang hamba Allah ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu bunyi... jeng!jeng!jeng!... bunyi....aauuummmmm!!!!! Bunyi harimau yg kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja.
Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu kejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni. Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi. Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan matanya.
Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi. Di mulut perigi, harimau yg lapar tu menunggunya. Si hamba Allah ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada Allah agar dia diselamatkan. Tengah dok berfikir camner nak selamat, tetiba dengar bunyi kocakan air di bawah perigi. Aaaaa!!!!... Ya Allah..... lagilah seram dibuatnya. Nak tahu ada apakat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan.
Apalah nasib. Dah jatuh ditimpa tangga. Lagilah takut si hamba Allah ni. Atas ada harimau bawah ada buaya. Semakin risau dan takut. Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar, tetiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah-celah perigi, naik ke atas ikut tali yg hamba Allah tu bergayut. Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak. Cis, kurang ajar punya tikus. Alahhhh.... cam ner ni. Pas tu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam. Naik mengikut tali tadi, cit!cit! cit!cit! sampai kat atas. Tikus hitam ni pun gigit juga tali tu. Cis, lagi satu. Macam mana aku nak buat ni.... habislah jadi mangsa buaya. Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. Macam mana nih... Sedang hamba Allah tu berfikir camner nak selamatkan dirinya, tetiba.... terdengar satu bunyi.... uuuuuuuuuuuuu... bunyi lebah bawa madu.
Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu. Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah ni tadi. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata. Hamba Allah tu kata, "Fuh manisnya madu ni, tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya. Subhanallah sungguh sedap ni." Kerana setitik madu si hamba Allah tu lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yg menantinya di bawah.
Kalau semua nak tahu , si Hamba Allah itu adalah kita semua. Harimau yg mengejar tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita, so beringat-ingatlah. 2 ekor buaya itu adalah malaikat Munkar Dan Nakir yg menanti kita di alam kubur nanti. Tali yg tempat si hamba bergayut tadi adalah jangka hayat kita kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita dan kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita.Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yang sentiasa menghakis umur kita. Kan tikus tu gigit tali tu.
Madu... madu yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat dunia. Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya, dia lupa pada harimau dan buaya tu. Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah baru la nak ingat Allah. Astaghfirullah... Sama2lah kita muhasabah diri...

Ahad, 16 Mei 2010

Semut...



Di antara pelajaran terbesar yang mampu dipelajari di dalam dunia kecemerlangan dan kejayaan adalah kehidupan haiwan yang bernama semut. Semut akan selalu berusaha secara berulang-ulang dan terus menerus, sampai ia berhasil menggapai tujuan yang diinginkan.

Ia merangkak di sebuah pohon, lalu jatuh kemudian merangkak kembali ke atas pohon, lalu terjatuh lagi, namun ia tetap terus berusaha sampai akhirnya ia berhasil naik ke atas pohon yang diinginkan dan mendapatkan apa yang dicari tanpa pernah merasa lelah dan bosan.

Jika perjalanannya terhalang oleh sesuatu, maka ia akan berusaha bergerak ke arah kiri dan kanan, namun jika jalan tersebut masih buntu, maka ia akan berhenti sebentar, kemudian kembali lagi dengan sebuah tenaga yang jauh lebih kuat berbanding yang pertama.

Semut memiliki kekuatan yang luar biasa di dalam merealisasikan tekadnya untuk meraih apa yang diinginkan. Ia tidak pernah memiliki rasa bosan dan putus asa. Inilah sebabnya kenapa haiwan ini dijadikan contoh simulasi di dalam penyampaian kuliah motivasi kerana semangatnya yang kuat dan tidak pernah mengenal erti putus asa.

KECERDIKAN

Semut terkenal memiliki kecerdikan luar biasa di dalam usahanya mendapatkan apa yang diinginkan. Seseorang yang selalu meneliti kehidupan haiwan kecil ini, pasti merasa kagum dengan kegeligaannya.

Contohnya, jika jalannya dihalangi oleh genangan air yang tidak boleh dilewati, maka ia bersama kawan-kawannya saling bergandingan bahu membentuk sebuah jambatan. Jika semut-semut yang lain sudah menyeberang, maka semut-semut yang membentuk jambatan tersebut merapat ke tepi.

Maha suci Zat yang telah memberikan kepada tiap-tiap sesuatu bentuk kejadiannya, kemudian membekalkannya dengan akal, naluri dan kudrat alamiyah untuk kelangsungan hidupnya masing-masing !

Jika seekor semut menemui sepotong daging atau kaki belalang, ia akan pulang ke tempat tinggalnya dan memanggil kawan-kawannya yang lain untuk bersama-sama membawa makanan yang ditemui itu.

Semut memiliki sifat kesungguhan dan kesabaran luar biasa yang dapat menjadi pelajaran bagi orang yang ingin meraih kejayaan. Bahkan seandainya anda meletakkan sebuah batu di tengah-tengah jalan yang dilalui oleh gerombolan semut, mereka akan berhenti, namun sesekali tidak akan berbalik ke arah belakang.

Akan tetapi ia akan tetap menunggu atau berusaha menaiki batu yang anda letakkan di situ atau berusaha melalui celah-celah yang ada di kiri dan kanan batu untuk mencari jalan alternatif lain.

SEMUT YANG TABAH

Suatu ketika, diceritakan kisah seorang Arab badwi yang bermusafir untuk sebuah keperluan. Ketika ia merasa sangat letih, kepenatan dan merasa putus asa, maka ia lantas duduk dan berfikir untuk kembali ke tempat asalnya.

Tiba-tiba, ia melihat seekor semut yang merangkak naik ke atas batu besar, lalu semut tersebut jatuh ke bawah dan kemudian merangkak lagi dan jatuh lagi.

Peristiwa tersebut berlaku berulang kali, namun si semut tetap berusaha dan berusaha, hingga akhirnya ia berhasil sampai ke atas batu besar tersebut.

Melihat keanehan kejadian tersebut, orang Arab badwi tersebut berkata dalam hatinya, "Saya seharusnya lebih pantas untuk bersabar dan berusaha keras daripada semut tersebut."

Lalu ia pun meneruskan perjalanannya kembali, hingga akhirnya ia pun sampai ke tempat tujuan yang diinginkan, lalu ia berkata,

"Cari dan usaha, jangan pernah berkeluh kesah dan bosan dari usaha meraih apa yang kamu inginkan. Kerana penyakit bagi orang yang ingin mencari dan meraih sesuatu adalah rasa bosan."

Sesungguhnya di dalam kehidupan semut terdapat pelajaran dan tauladan bagi orang-orang yang berakal, iaitu kesungguhan, kesabaran, tekad kuat, sikap pantang menyerah dan berusaha tanpa mengenal kata lelah dan bosan.

Bagaimana dengan anda semua?

Sabtu, 15 Mei 2010

Hikmah Lima Jari

Setiap manusia mempunyai 5 jari...Pelbagai hikmah dan tafsiran yang boleh diandaikan di sebalik jari manusia. Cuba perhatikan perlahan-perlahan jari anda. Luruskan ia ke hadapan dalam keadaan terbuka. Renung dalam-dalam. Kewajipan solat 5 waktu jangan diabaikan..

Kemudian lekapkan jari di atas meja, perhatikan. Bermula daripada:

1. Jari kelingking yang kecil dan kerdil-

Seperti manusia dan apa sahaja akan bermula daripada kecil kemudian besar dan terus membesar. Itulah fitrah insan dan alam seluruhnya. Apa sahaja yang dilakukan mesti bermula daripada kecil. Bak kata pepatah ‘melentur buluh biarlah daripada rebungnya’
Kegagalan mendidik di usia ini akan memberi kesan yang besar pada masa hadapan.

2. Jari ke-2 iaitu jari manis-

Manisnya seperti jari comel dan mulus. Apatah lagi kiranya disarungkan dengan sebentuk cincin bertatahkan berlian, bangga tak terkira. Pada ketika ini, alam remaja menjengah diri. Awas!! Di usia ini sentiasa di belenggu dengan pelbagai cabaran dan dugaan. Hanya iman dan taqwa menunjuk jalan kebenaran. Pada usia ini, anda sudah baligh dan mukalaf
Pastinya sudah dipertanggungjawabkan segala amalan di hadapan Rabbul Jalil.
Bersediakah anda??

3. Jari ke-3 iaitu jari paling tinggi, jari hantu-

Zaman remaja ditinggalkan. Alam dewasa kian menjengah. Di peringkat umur 30-an ini seseorang itu telah mempunyai status dan identity dengan ekonomi yang kukuh serta kerjaya yang teguh. Namun, anda mesti berhati-hati kerana di kala iini banyak ‘hantu-hantu pengacau’ yang datang menggoda. Hantu hasad dengki, hantu ego, hantu tamak, hantu iri hati, dan seribu macam hantu lagi. Kalau gagal mengawal emosi lantas terus masuk ke jerangkap nafsu dan syaitan.
Justeru itu, amal ibadat mesti dilipat gandakan.

4. Jari telunjuk-

Jari inilah yang mengungkap satu dan Allah Esa ketika menunaikan solat. Genggamkan kesemua jari dan keluarkan jari ini. Gagahnya ia sebagai penunjuk arah, menjadi contoh dan tauladan.
Manusia yang berada di tahap usia ini, hendaklah tampil sebagai model kepada generasi baru dan pembimbing yang kaya dengan idea bernas dan minda yang hebat.

5. Akhir sekali, renung ibu jari-

Ianya besar dan pendek tetapi menunjukkan kematangan dan kehebatan yang membanggakan. Tugasnya membenarkan sesuatu dan mentafsirkan pelbagai perkara. Bak kata orang Jawa, ‘cap jempol’ atau cap jari. Kalau dia ada, semua urusan berjalan lancar. Buat generasi muda, rujuk dahulu kepada orang tua atau yang berpengalaman. Sekiranya petunjuk mereka anda patuhi, nescaya anda boleh berkata ‘good’ atau ‘yes’ sambil menggenggam semua jari dan angkat ibu jari ke atas itulah rahsia kejayaan anda.

SubhanAllah…..begitu sempurnanya ciptaan Allah. Cuba lihat sekali lagi jari anda yang kelima2nya itu. Renung dan fikir dalam-dalam………





Jumaat, 14 Mei 2010

Kenapa Api Padam Bila Kena Air??

Kenapa Api Padam Bila Terkena Air


Kanak-kanak yang membesar di kampung tentunya pernah bermain dengan api, mancis, lilin dan pemetik api atau apa sahaja yang berkaitannya. Sekurang-kurangnya melihat si ibu atau bapa membakar sampah atau dedaun kering di halaman rumah.Jika tidak mengapa pula tercipta bait-bait lagu yang indah dan mencetuskan kesedaran seperti ’Anak Kecil Main Api, Terbakar Hatinya Yang Sepi dan seterusnya. Individu yang mencipta lagu tersebut mungkin pernah bermain api atau pernah melihat kanak-kanak bermain api. Di zaman moden, mungkin agak sukar untuk kita lihat peristiwa-peristiwa bermain api di kalangan kanak-kanak.

Melangkah ke alam dewasa, mungkin pandangan kita berlainan sedikit apabila melihat api dan mungkin juga berminat untuk mengetahui kenapa wujudnya api. Pertama sekali, cuba kita lihat kenapa munculnya api. Sains mennjelaskan bahawa, api akan terjadi apabila wujudnya 3 unsur iaitu oksigen, bahan bakar dan suhu. Ia juga dikenali dengan istilah segitiga api. Apabila ketiga-tiga tersebut wujud dan bergabung serentak, maka wujudlah apa yang kita namakan nyalaan api. Oleh yang demikian, untuk memadamkan api salah satu daripada ke tiga unsur itu harus dipisahkan atau dihilangkan. Dengan kata lain, rantaian segitiga api perlu diputuskan.

Unsur pertama yang mungkin paling mudah untuk dipisahkan ialah oksigen. Oksigen merupakan unsur yang sangat penting dalam kehidupan dan diperlukan oleh semua benda hidup di dunia ini untuk bernafas. Oksigen mustahil untuk dihapuskan tetapi boleh dipisahkan dalam rantaian api tersebut untuk memadamkannya. Unsur kedua yang boleh dipisahkan ialah bahan bakar. Begitu juga dengan suhu tinggi. Jadi bagaimana untuk memisahkannya? Kaedah yang paling senang ialah dengan menyiram air dengan api. Nampak mudah bukan?

Sebenarnya apakah yang berlaku apabila api terkena air. Pertamanya ialah suhu akan menurun secara mendadak dan yang kedua sebahagian air yang disiram akan bertukar menjadi wap yang akan memisahkan api dari oksigen. Oleh sebab itu, api akan padam apabila salah satu atau kedua-dua rantaian api terputus.

Namun begitu, tidak semua api dapat dipadamkan menggunakan air. Cara memadamkan api dengan air hanya dapat dilakukan sekiranya bahan bakar tersebut berupa kayu, plastik, kertas atau kain. Sekiranya api terhasil melalui elektrik, bahan bakar seperti petrol atau gas, cara pemadaman api tidaklah sama seperti kita memadamkannya menggunakan air. Menyiram air terhadap percikan api yang melalui kabel elektrik terputus adalah sangat bahaya kerana air dapat mengkonduksi arus elektrik. Penyiram mungkin akan terkena renjatan elektrik sekiranya air menyentuh badan. Untuk memadamkan api yang terhasil berpunca dari elektrik, caranya ialah dengan memutuskan terlebih dahulu punca bekalan elektrik dari sumber utama dan kemudian barulah disiram dengan air.

Bagaimana pula untuk memadamkan api yang terhasil daripada bahan bakar seperti petrol, gas dan bahan kimia mudah terbakar yang lain. Ini kerana bahan api ini mempunyai jisim yang lebih ringan berbanding air. Maka apabila disiram dengan air, bahan bakar ini akan meruap ke udara berbanding wap air dan akan lebih memarakkan lagi api yang sedang menyala kerana bahan bakar tersebut akan bergabung dengan oksigen di udara. Oleh yang demikian, untuk memadamkannya, perlulah menggunakan pemadam api berasaskan karbon dioksida yang dapat memerangkap bahan bakar tersebut daripada bercampur dengan oksigen.

Daripada kisah rantaian api dan kaedah memadamkannya, dapatlah kita pelajari bahawa setiap fenomena yang berlaku mempunya sebab musababnya yang tersendiri. Di zaman kanak-kanak, mungkin yang kita tahu apa itu adalah api, namun di sebalik kewujudan api tersebut, terselit rasa ingin tahu (curiosity) bagaimana api itu boleh wujud dan menyala. Dari situlah, saintis dan pakar akan dapat menjelaskan fenomena nyalaan api secara saintifik dan terciptanya alat pemadam api yang sangat berguna untuk kegunaan di waktu kecemasan. Sifat ingin tahu adalah anugerah ilahi yang tidak ternilai dengan apa jua sekalipun untuk manusia yang selalu berfikir. Dari situlah munculnya ilmu sains.





DI petik dari :http://majalahsains.com/

Rabu, 12 Mei 2010

Serangan Jantung dan Amalan Minum Air Panas


Artikel ini berguna untuk semua.
Bukan sahaja amalan meminum air panas selepas makan, tetapi berhubung SERANGAN JANTUNG!!!!.
Kita tidak akan kehilangan apa-apa... malah
akan mendapat faedah dari amalan ini.

Kepada sesiapa yang suka minum AIS, artikel ini sesuai untuk anda baca. Sememangnya sedap minum air berAIS selepas makan.
Walaubagaimanapun, AIS akan membekukan makanan berminyak
yang baru kita makan. Ia akan memperlahankan penghadaman kita.
Bila lemak-lemak ini terbentuk di dalam usus, ia akan menyempitkan banyak saluran dan lama kelamaan ia akan menyebabkan lemak berkumpul dan kita semakin gemuk dan menuju ke arah mendapat pelbagai PENYAKIT.
Jalan terbaik...adalah untuk minum sup panas atau air PANAS/suam selepas makan.

Nota penting tentang SERANGAN JANTUNG!!!

Anda patut tahu bahawa bukan semua tanda-tanda serangan jantung akan mula terasa pada tangan sebelah kiri.
Berhati-hati juga pada permulaan sakit sedikit-sedikit pada bahagian atas dada anda.
Anda mungkin tidak akan mengalami sakit dada pada
serangan pertama serangan jantung.
Keletihan dan berpeluh adalah tanda-tanda biasa. Malah 60% penghidap SAKIT JANTUNG tidak bangun selepas tidur.
Marilah kita berwaspada dan berhati-hati.
Lebih banyak kita tahu, lebih cerah peluang kita untuk terus hidup...
PAKAR SAKIT JANTUNG berkata, jika semua orang yang mendapat e-mail ini menghantar kepada 10 orang yang lain, beliau yakin akan dapat menyelamatkan satu nyawa.
Baca ini.... ia juga mungkin dapat menyelamatkan nyawa anda!!!!.


Nota : MASYAALLAHUKANA WAMALAMYASYK LAMYAKUN....KITA HANYA BOLEH BERUSAHA...

Selasa, 11 Mei 2010

Wasiat Imam Syafie

Wasiat Imam Syafie

Sebelum Imam Syafie pulang ke rahmatullah, beliau sempat berwasiat kepada para muridnya dan umat islam seluruhnya.
Berikut ialah kandungan wasiat tersebut:

“Barangsiapa yang ingin meninggalkan dunia dalam keadaan selamat maka hendaklah ia mengamalkan sepuluh perkara.”

1: HAK KEPADA DIRI.
Iaitu: Mengurangkan tidur, mengurangkan makan, mengurangkan
percakapan dan berpada-pada dengan rezeki yang ada.

2: HAK KEPADA MALAIKAT MAUT
Iaitu: Mengqadhakan kewajipan-kewajipan yang tertinggal, mendapatkan
kemaafan dari orang yang kita zalimi, membuat
persediaan untuk mati dan merasa cinta kepada Allah.

3 : HAK KEPADA KUBUR
Iaitu : Membuang tabiat suka menabur fitnah, membuang tabiat kencing
merata-rata, memperbanyakkan solat Tahajjud dan
membantu orang yang dizalimi.

4: HAK KEPADA MUNKAR DAN NAKIR
Iaitu : Tidak berdusta, berkata benar, meninggalkan maksiat dan
nasihat menasihati.

5 : HAK KEPADA MIZAN (NERACA TIMBANGAN AMAL PADA HARI KIAMAT)
Iaitu : Menahan kemarahan, banyak berzikir, mengikhlaskan amalan dan
sanggup menanggung kesusahan.

6: HAK KEPADA SIRAT (TITIAN YANG MERENTANGI NERAKA PADA HARI
AKHIRAT)
Iaitu : Membuang tabiat suka mengumpat, bersikap warak, suka
membantu orang beriman dan suka berjemaah.

7: HAK KEPADA MALIK (PENJAGA NERAKA)
Iaitu : Menangis lantaran takutkan Allah SWT, berbuat baik kepada
ibubapa, bersedekah secara terang-terangan serta sembunyi dan
memperelokkan akhlak.

8: HAK KEPADA RIDHWAN (MALAIKAT PENJAGA SYURGA)
Iaitu : Berasa redha dengan Qadha’ Allah, bersabar menerima bala,
bersyukur ke atas nikmat Allah dan bertaubat dari melakukan maksiat.

9: HAK KEPADA NABI SAW
Iaitu : Berselawat ke atas baginda, berpegang dengan syariat,
bergantung kepada as-Sunnah (Hadith), menyayangi para sahabat, dan
bersaing dalam mencari keredhaan Allah.

10: HAK KEPADA ALLAH SWT
Iaitu : Mengajak manusia ke arah kebaikan, mencegah manusia dari
kemungkaran, menyukai ketaatan dan membenci kemaksiatan.

Isnin, 10 Mei 2010

Yahudi dan Isu Pembunuhan Kanak-kanak

Yahudi dan Isu Pembunuhan Kanak-Kanak


Tidak cukup dengan penindasan terhadap rakyat Palestin, Yahudi melakukan pula satu amalan kejam yang dianggap sebagai bisnes kemanusiaan iaitu penyeludupan organ kanak-kanak.

Kes kanak-kanak Ukraine
Pada 3 Disember 2009 lepas, beberapa laman web dari Ukraine mendedahkan berlakunya aktiviti menyeludup 25,000 kanak-kanak warga Ukraine ke negara Israel. Aktiviti tidak berperikemanusiaan ini dipercayai dilakukan bagi tujuan mengambil organ-organ kanak-kanak tersebut.

Pendedahan ini dilakukan oleh beberapa orang ahli akademik Ukraine dalam satu persidangan akademik yang berlangsung di Kiev, Ukraine. Isu ini juga timbul selepas akhbar-akhbar tabloid dari Sweeden menimbulkan isu pembunuhan orang-orang awam Palestin oleh tentera-tentera Israel bagi tujuan mengambil organ.

Kes kanak-kanak Palestin
Sebelum timbulnya isu 25,000 kanak-kanak Ukraine ini, pada 20 November 2009 lepas, sebuah agensi media antarabangsa telah pun membangkitkan kes-kes kehilangan kanak-kanak Palestin.
Kes kehilangan kanak-kanak Palestin dipercayai meningkat semenjak pelancaran kempen Intifada pada tahun 2000, dilaporkan lebih dari 6200 kanak-kanak Palestin yang berumur 18 tahun ke bawah telah diculik oleh tentera-tentera Israel.

Laporan yang dibuat oleh International Middle East Media Centre (IMEMC) tentang penculikan yang mencecah lebih 6200 orang kanak-kanak itu dikeluarkan oleh Palestinian Ministry of Prisoner Affair.
Penculikan yang melanggar hak asasi kanak-kanak secara total ini juga amat menghairankan kerana sejumlah besar kanak-kanak yang diculik hanyalah selepas pelancaran Intifada tetapi tidak untuk sebelumnya. Kanak-kanak yang diculik pula hanya terlibat dari kesalahan membaling batu-batu di jalanan ketika berhadapan tentera-tentera Israel.

Kemungkinan besar juga penculikan ini adalah bagi tujuan mengambil organ untuk sebab-sebab yang tidak diketahui walaupun Israel selalu berdolak-dalih tentang tujuan sebenar penculikan tersebut.

Rabbi dan kes penyeludupan organ manusia
Kaitan Yahudi dan kes-kes melibatkan penyeludupan organ manusia bukanlah satu perkara baru. Telah banyak kes-kes yang berlaku dikalangan masyarakat Yahudi malah ia juga turut melibatkan para rabbi.

Pada 4 September 2009, akhbar Jerman, Der Scheisseraker melaporkan sebuah Synagogue (kuil Yahudi) yang berpusat di New Jersey, Amerika terlibat dengan beberapa orang jeneral tentera Israel dalam urusan menyeludup dan menjual organ kanak-kanak Palestin. Salah seorang jeneral Israel yang terlibat secara langsung ialah Major Jeneral Sheldon Shitestein.

Beberapa sampel organ dijumpai oleh FBI di dalam pejabat milik Rabbi Weaselberg di New Jersey ketika operasi penggeledahan dibuat.
Pada 26 Julai 2009, Rabbi Levy Rosenbaum bersama 40 orang lagi yang dikalangan mereka ada ahli-ahli politik Amerika Syarikat ditahan kerana terlibat dalam urusniaga menyeludup dan menjual organ kanak-kanak Palestin yang diculik tentera-tentera Israel.

Pembunuhan orang awam dan amalan Kabbalah
Kes-kes pembunuhan orang awam oleh Yahudi bukanlah satu perkara baru. Seorang cendekiawan terkenal barat, Dr. Arnold Leese berjaya merungkai permasalahan ini dengan mendedahkan pelbagai kes melibatkan Yahudi dan Rabbi di dalam bukunya yang bertajuk Jewish Ritual Murder.

Begitu juga kitab berjudul Khatar al-Yahudiyah ‘ala al-Islam wa al-Masihiyah karangan Syeikh Abdullah al-Tal yang menjadikan kes-kes kajian Dr. Leese sebagai rujukan utamanya.
Antara kes yang paling terkesan ialah peristiwa pembunuhan Paderi Thomas di Damsyik, Syria.
Di dalam peristiwa tersebut, Dr. Leese menceritakan Paderi Francois Antoinne Thomas yang berasal dari Itali telah berhijrah ke Syria bagi melakukan kerja-kerja amal kepada masyarakat tempatan. Pada 5 Februari 1840, beliau telah diminta oleh penduduk sebuah perkampungan Yahudi untuk mendermakan ubat-ubatan kepada kanak-kanak di situ.

Sewaktu pulang, Paderi Thomas berkenalan dengan seorang Yahudi yang bernama Daud Hariri dan memenuhi permintaan Daud untuk singgah di rumahnya. Tanpa mengetahui ia satu perangkap, di rumah Daud telah siap sedia beberapa orang Yahudi menunggu ketibaan Paderi Thomas.

Mereka ialah bapa saudara Daud, 2 orang adik beradiknya dan 2 orang Rabbi. Tanpa belas kasihan, Paderi Thomas diikat kaki dan tangannya serta mulutnya disumbat dengan sehelai sapu tangan.

Setelah hampir senja, seorang tukang gunting rambut bernama Sulaiman (seorang Yahudi) dipanggil untuk menyembelih Paderi Thomas. Tukang gunting itu agak takut-takut tetapi Daud sendiri mengeluarkan pisau lantas menyembelih Paderi Thomas sambil dibantu oleh Harun Hariri, adik Daud.

Darah Paderi Thomas di tadah dalam sebuah bekas kemudian diberi kepada Rabbi Yaakub al-Antabi untuk diteruskan upacara. Rabbi Yaakub menyapu darah segar itu disapu pada roti suci dan dipuja untuk hidangan Pesta Purim yang bakal berlangsung pada 14 Februari 1840.
Mayat Paderi Thomas dipotong kecil-kecil, dimasukkan ke dalam uncang dan dibuang ke tempat pembuangan sampah.
Selepas itu mereka menunggu pula kedatangan pembantu Paderi Thomas iaitu Ibrahim Ammar yang dijangka datang mencari paderi tersebut. Ibrahim menerima nasib yang sama. Beliau menjadi korban upacara Pesta Purim yang ditunggu-tunggu golongan Yahudi itu.

Amat membingungkan, setelah semuanya ditangkap dan disoal siat, kesemua mereka mengaku bersalah dan langsung tidak melarikan diri apabila tangkapan dibuat.
Wallahu’alam …


Sumber :http://ibnuyaacob.com/?p=1382

Berhati-hati Dengan Facebook

Snippet: Facebook

Jika anda telah log masuk ke Facebook dalam 24 jam terakhir anda akan melihat bahawa laman rangkaian sosial telah menukar polisi. Ia dikuatkuasakan secara serta merta menyebabkan ramai pengguna facebook "terpaksa" mendedahkan identiti atau maklumat mereka yang selama ini diklasifikasikan lebih selamat, ini telah menyebabkan kemarahan dikalangan kumpulan-kumpulan hak digital dan kebebasan sivil.

Perubahan itu telah menyebabkan foto dan video pengguna kini mampu dilihat dan diakses semua orang kecuali pengguna mengubah setting tersebut secara manual. Bertambah masalah lagi apabila pengguna mengemaskini status di facebook, kini boleh diakses oleh enjin carian seperti google dan yahoo.

Perubahan ini telah menyebabkan pengguna telah kurang kuasa untuk mengawal maklumat peribadi mereka dari dikongsi pada umum. Dianggarkan pengguna facebook kini berjumlah 350 juta. Perubahan ini telah mencetuskan emosi dan rasa tak senang hati pengguna. Jadi apa yang cuba disarankan di sini ialah, jika anda pengguna facebook, jangan dedahkan maklumat penting anda sesuka hati, jika anda ada ahli keluarga berpengaruh juga dinasihatkan tidak meletakkan atau link profile mereka ke laman anda. Sila lihat juga Privacy Setting untuk memastikan maklumat anda tidak terdedah kepada umum!

Segala maklumat yang anda tulis di facebook adalah milik mereka! Mereka berhak menggunakan maklumat anda sesuka hati mereka! Yang bestnye segala maklumat anda di masukkan ke database CIA.
Mula-mula sekali gambar kita akan jadi hak mereka (facebook) mereka boleh menjual dengan apa jua harga mereka mahukan. Bukan itu saja, ada juga application yang di anggap bahaya yang meminta anda memasukkan maklumat-maklumat sulit seperti no kad kredit dan sebagainya, ini adalah satu teknik untuk mereka mencabul maklumat privasi pengguna.

Lagi menarik, kebanyakkan aplikasi yang dibina adalah lebih dari sekadar mencuri maklumat, tapi mereka juga mengkaji psikologi manusia melalui aplikasi permainan dan kuiz. Mereka cuba mendapatkan pattern sebagai contoh, bagaimana ramai manusia berfikir sekarang, adakah mereka berfikiran sama contoh (one world government?) atau masih ramai lagi yang contra dengan konsep tersebut. Jika anda pengguna facebook yang aktif, sila lebih berhati-hati kerana konspirasi ini melibatkan satu dunia, dan ia cara termudah untuk mereka membuat penyelidikan dengan kos yang minimum.

Jumaat, 7 Mei 2010

Pengakuan Lelaki Terhadap Wanita

Kami sulit menahan pandangan mata kami
ketika melihat kalian,
apalagi jika kalian diamanahkan Allah
kecantikan dan postur yand ideal,
kami semakin susah untuk menolak
agar tidak melihat kalian,
kerana itu lebarkanlah serta
longgarkanlah pakaian kalian
dan tutupilah rambut hingga ke dada kalian
dengan kerudung yang membentang.

Kami sulit menahan pendengaran kami
ketika berbicara dengan kalian,
apalagi jika kalian diamanahkan oleh Allah
suara yang merdu dengan irama yang mendayu
kerana itu tegaskanlah suara kalian
tatkala berbicara di berhadapan dengan kami
dan berbicaralah seperlunya sahaja.

Kami juga sulit menahan
bayangan-bayangan hati kalian,
ketika kalian dapat menjadi
tempat untuk dicurahkan segala isi hati kami,
waktu luang kami kadangkala akan sering terisi
oleh bayangan-bayangan kalian,
kerana itu janganlah kalian membiarkan kami
menjadi curahan hati bagi kalian.

Kami tahu kami insan lemah
bila harus berhadapan dengan kalian,
kekerasan hati kami dengan mudah bisa luluh
hanya dengan senyum kalian,
hati kami akan bergetar
ketika mendengar dan melihat kalian menangis.
Sungguh ALLAH telah memberikan
amanah terindah kepada kalian,
maka jagalah amanah itu
jangan sampai ALLAH murka dan
memberikan keputusan-Nya.
Maha Besar dan Maha Suci Allah yang tahu
akan kelemahan hati kami ini,
hanya dengan ikatan yang suci dan yang diredhai-NYA,
kalian akan menjadi halal bagi kami.


"Lalu apa yang telah aku lakukan selama ini...
YA Rabb, ampunilah daku.
Untuk setiap pandangan yang tak terjaga,
untuk iman yang tak dipelihara,
lisan yang merayu dan hati yang tak terhijab,
Ya Rabb, Engkaulah mengawasi kami setiap detik,
kerana kasih sayangMu ya Allah kepada kami,
Engkau perintahkanlah malaikan silih berganti
menemani kami siang dan malam
agar iman kami dapat dijaga...


Pembohongan Di Sebalik Bantuan Kemanusiaan Barat

Mengapakah negara-negara Barat begitu bersemangat untuk pergi ke negeri-negeri yang sedang dilanda bencana? Adakah tujuannya untuk memberikan pertolongan atau mempunyai tujuan yang lain? Adakah negara-negara kapitalis mempunyai sikap mengambil berat terhadap rasa kemanusiaan sehingga mereka sanggup bersaing untuk melakukan ‘penyelamatan’ ke atas orang-orang miskin dan orang-orang yang sakit di kalangan umat manusia?! Atau adakah mereka menyembunyikan belati beracun di sebalik jubah bantuan kemanusiaan ini? Adakah asas ideologi kapitalis mengenali erti nilai kemanusiaan sehinggakan mereka harus menghantar pasukan penyelamat, kapal terbang dan kapal laut mereka untuk melakukan ‘penyelamatan’ ke atas umat manusia yang sedang ditimpa bencana?!

Di Haiti, Amerika menghantar pasukan tentera dan menyatakan bahawa misi mereka adalah untuk mengambil peranan utama dalam mengendalikan lapangan terbang serta mula mengawal setiap pergerakan pesawat. Dapat dilihat dengan jelas sekali bagi semua pemerhati bahawa tujuan Amerika dan juga negara-negara Eropah bukan hanya untuk menyelamatkan mangsa gempa bumi dan membantu para pelarian, ia juga adalah perang untuk merebut pengaruh, kekuasaan dan kepentingan mereka. Lihatlah di Haiti sejauh mana kejatuhan moral yang berjaya dicapai oleh kaum kapitalis apabila bocornya laporan penyeludupan anak-anak yatim Haiti untuk mereka jadikan sebagai hamba, atau mereka gunakan sebagai ‘alat ganti’ manusia, sepertimana yang terjadi sebelum ini apabila Perancis yang berada Chad mencuri anak-anak kaum Muslimin dari Darfur.

Di London, terdapat persidangan yang diadakan bertujuan untuk memberi ‘bantuan dan dukungan’ kepada Yaman, di London juga diadakan persidangan untuk ‘membina semula’ Afghanistan. Sebelum itu diadakan persidangan di Paris untuk memberi ‘bantuan kewangan’ buat warga Palestin. Begitu juga di Palestin, terdapat bantuan kewangan yang diberikan kepada warga Palestin yang menjadi korban oleh Perwakilan Amerika untuk Pembangunan atau bantuan dari Kesatuan Eropah yang mana di atasnya ditulis ‘pemberian’ atau ‘hadiah’ daripada rakyat Amerika atau Kesatuan Eropah untuk ‘kehidupan’!

Begitu juga persidangan ‘membina semula’ Iraq di Madrid, persidangan ‘membina semula’ Gaza, persidangan Somalia dan banyak lagi persidangan-persidangan yang lain. Adakah negara-negara Barat kapitalis yang begitu sibuk menguruskan masalah Yaman, Afghanistan, Iraq, Somalia dan Palestin ini disebabkan mereka begitu mengambil berat terhadap negara-negara miskin serta mereka sangat kasih dan sayang terhadap anak-anak yatim dan orang-orang yang sakit?! Sehinggakan mereka sanggup meninggalkan urusan dalam negara mereka sendiri sedangkan krisis kewangan kini sedang menimpa mereka?!

Adakah negara-negara kapitalis akan menghabiskan dananya untuk membantu manusia (rakyat) di negara-negara lain sambil membiarkan rakyatnya sendiri terlantar tanpa tempat tinggal, pendapatan serta tidak memiliki pekerjaan?! Atau adakah masalah-masalah ini adalah termasuk urusan dalam negaranya sehinggakan ia perlu menguruskan kepentingannya? Atau adakah semua itu merupakan sebahagian daripada wilayah jajahan mereka, dan bertujuan untuk meluaskan pengaruh mereka?!

Sesungguhnya, ideologi kapitalisme tidak pernah mengenali nilai kemanusiaan (al-qîmah al-insâniyyah), bahkan ia bukan persoalan bagi mereka. Satu-satunya ukuran bagi mereka adalah nilai material (al-qîmah al-mâdiyyah). Selain itu, kapitalisme juga menganggap penjajahan sebagai sebahagian perkara yang penting dan mendasar di mana penjajahan dijadikan sebagai cara untuk menyebarkan ideologinya. Jadi adalah sangat dangkal sekali jika seseorang berfikir bahawa bantuan yang diberikan oleh negara-negara Barat terhadap kaum Muslimin atau terhadap umat manusia yang lain yang sedang ditimpa musibah sebagai tanda wujudnya rasa kemanusiaan mereka. Dan janganlah terpengaruh dengan melihat tangan mereka yang kononnya tampak putih, bersih daripada tipu daya, kotoran dan kelicikan, padahal hakikatnya tangan mereka sentiasa berlumuran dengan darah.

Negara-negara Barat menggunakan apa yang disebut sebagai ‘bantuan kemanusiaan’ untuk menipu kaum Muslimin atau untuk menjajah manusia serta untuk melaksanakan rencana-rencana jahat mereka. Bukti yang paling ketara dalam hal ini adalah seperti penyeludupan senjata yang dilakukan oleh organisasi “kemanusiaan” untuk kepentingan para pemberontak dari selatan Sudan semasa perang pemisahan. Sesungguhnya, Dzat Yang Maha Tinggi lagi Maha Kuasa telah pun memberitahu tentang tujuan aktiviti mereka yang tersembunyi dan apa yang mereka rencanakan, sebagaimana Dia juga telah membertitahu tentang kepastian akan kegagalannya. Allah SWT berfirman:


إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ فَسَيُنْفِقُونَهَا ثُمَّ تَكُونُ عَلَيْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ يُغْلَبُونَ وَالَّذِينَ كَفَرُوا إِلَىٰ جَهَنَّمَ يُحْشَرُونَ

“Sesungguhnya orang-orang yang kafir itu menafkahkan harta mereka untuk menghalangi (manusia) daripada jalan Allah. Mereka akan menafkahkan harta itu, kemudian menjadi sesalan bagi mereka, kemudian mereka akan dikalahkan. Dan neraka Jahanamlah orang-orang yang kafir itu dikumpulkan.” (TMQ Al-Anfal [8] : 36).

Tragedi di Haiti sepatutnya membangkitkan rasa tanggung jawab di kalangan kaum Muslimin terhadap seluruh umat manusia. Untuk itu, kaum Muslimin hendaklah bersegera melakukan aktiviti-aktiviti untuk mengembalikan Khilafah yang akan menyelamatkan kaum Muslimin sendiri khususnya dan umat manusia umumnya daripada serangan raksasa kapitalisme.

April Fool

April Fool: Hari Umat Islam Dibunuh

Bulan Mac telah melabuhkan tirainya. Bulan April kini menjelma. Terdapat suatu kebiasaan jahiliyah yang harus kita berwaspada sebagai seorang Muslim iaitu 1 April sebagai hari ‘April Fool’. April Fool adalah hari di mana orang-orang diperbolehkan untuk menipu atau berbohong tetapi orang lain. Tetapi tahukah anda apakah itu April Fool yang sebenarnya?

Sejarah April Fool
Sebenarnya April Fool adalah sebuah perayaan hari kemenangan atas pembunuhan ribuan umat Islam di Sepanyol oleh tentera salib yang dilakukan melalui cara-cara penipuan. Oleh sebab itulah mereka merayakan April Fool dengan cara membolehkan penipuan dan pembohongan walaupun ia dikaburi dengan alasan kononnya ia hanya sekadar suatu hiburan atau gurauan belaka.

Kebiasaannya orang akan mengatakan bahawa April Fool (yang hanya berlaku pada tanggal 1 April) adalah hari di mana kita boleh menipu kawan, orang-orang tua, saudara-mara atau sesiap sahaja, dan mangsa gurauan itu pula tidak boleh marah atau beremosi apabila sedar bahawa dirinya telah menjadi sasaran April Fool. Biasanya si mangsa, jika sudah sedar terkena April Fool, maka dirinya juga akan ketawa bersama-sama atau hanya sekadar pada bengang, bukan betul-betul marah.

Walaupun ia tidak sehebat perayaan tahun baru atau Valentine's Day, budaya April Fool dalam dua dekad ini telah menggambarkan kecenderungan yang semakin menyatu dalam masyarakat ketika ini terutamanya di kalangan anak-anak muda. Tidak mustahil jika pada masa akan datang ia akan merebak ke masyarakat perkampungan. Ironinya, masyarakat dengan sangat mudah terikut-ikut budaya Barat ini tanpa kajian dan kritikan terlebih dahulu, sama ada adakah budaya itu baik ataupun tidak, atau adakah ia bermanfaat atau sebaliknya.

Perayaan April Fool bermula daripada suatu tragedi besar yang sangat menyedihkan dan memilukan. Perayaan April Fool atau dikenali sebagai The April's Fool Day, bermula daripada satu episod sejarah tragedi besar yang sangat menyedihkan dan memilukan yang menimpa kaum Muslimin di Sepanyol pada tahun 1487 M, atau bertepatan dengan 892 H.

Sejak Sepanyol dibebaskan oleh Islam pada abad ke-8 M oleh Amirul Jihad, Thariq bin Ziyad, Sepanyol beransur-ansur tumbuh menjadi negeri yang makmur. Tentera-tentera Islam bukan hanya berhenti di Sepanyol, malah terus-menerus melakukan pembebasan di kawasan-kawasan dalam Perancis. Perancis Selatan dengan sangat mudah dibebaskan. Kota Carcassone, Nimes, Bordeaux, Lyon, Poitou, Tours dan kawasan-kawasan yang lain telah dibebaskan oleh Islam. Walaupun tentera Islam kuat, pasukan Islam masih memberi peluang kepada suku Goth dan Navaro di daerah yang berada di sebelah barat di kawasan pergunungan. Islam telah memberikan kemakmuran di Sepanyol.

Oleh kerana sikap para penguasa Islam yang begitu baik dan rendah hati, ramai orang-orang Sepanyol yang kemudiannya dengan tulus dan ikhlas memeluk Islam. Umat Islam Sepanyol bukan sahaja beragama Islam, namun bersungguh-sungguh mempraktikkan kehidupan secara Islami. Bukan sekadar membaca Al-Qur'an, namun bertingkah-laku berdasarkan Al-Qur'an. Mereka sentiasa mengatakan ‘tidak’ untuk arak, pergaulan bebas dan semua perkara yang dilarang oleh Islam. Keadaan yang harmoni ini berlangsung selama hampir 6 abad.

Selama itu juga, pihak kafir yang masih berada di sekeliling Sepanyol tanpa kenal penat lelah terus berusaha untuk menghancurkan Islam dalam Sepanyol. Namun, mereka sentiasa menemui kegagalan. Maka dihantarlah sejumlah mata-mata untuk memerhati kelemahan umat Islam di Sepanyol.

Akhirnya mereka menemui cara untuk menakluk Islam, iaitu dengan melemahkan iman mereka melalui serangan pemikiran dan budaya. Maka dalam diam mereka mula menyeludup masuk minuman keras dan rokok secara percuma ke dalam wilayah Sepanyol. Muzik-muzik dipersembahkan bagi melalaikan para pemuda Islam Sepanyol agar lebih suka menyanyi dan menari daripada membaca Al Qur'an. Mereka juga mengirim beberapa ulama’ palsu untuk meniupkan idea perpecahan ke dalam tubuh umat Islam di Sepanyol. Lama-kelamaan usaha ini membuahkan hasil.

Akhirnya Sepanyol jatuh dan dikuasai tentera salib. Serangan tentera salib dilakukan dengan kejam tanpa mengenal perikemanusiaan. Bukan hanya tentera-tentera Islam yang dibunuh, malah termasuk masyarakat awam, wanita-wanita, anak-anak kecil dan orang-orang tua. Satu demi satu daerah di Sepanyol ditakluk oleh tentera salib.

Granada adalah daerah terakhir yang ditakluk. Penduduk Islam di Sepanyol ( yang juga dikenali sebagai orang Moor) terpaksa berlindung di dalam rumah untuk menyelamatkan diri. Tentera-tentera salib terus menerus mengejar mereka. Apabila jalan-jalan dalam keadaan sunyi sepi, yang tinggal hanyalah sisa-sisa ribuan mayat yang bergelimpangan yang bermandikan darah. Tentera salib mengetahui bahawa masih ramai umat Islam di Granada yang masih bersembunyi dalam rumah masing-masing. Dengan lantang tentera-tentera salib meneriakkan pengumuman bahawa umat Islam di Granada boleh keluar dari rumah mereka dengan aman dan dibenarkan untuk berlayar keluar dari Sepanyol dengan membawa barang-barang keperluan mereka.

Orang-orang Islam pada mulanya masih curiga dengan tawaran tersebut. Beberapa orang Muslim diizinkan untuk melihat sendiri kapal-kapal layar yang sudah disiapkan di pelabuhan. Setelah benar-benar melihat terdapat kapal yang sudah disediakan untuk mereka, mereka pun segera bersiap untuk meninggalkan Granada dan berlayar meninggalkan Sepanyol.

Keesokan harinya, ribuan penduduk Islam Granada keluar dari rumah-rumah mereka dengan membawa seluruh barang-barang keperluan, berjalan beriringan menuju ke pelabuhan. Beberapa orang Islam yang tidak mempercayai pasukan salib memilih untuk bertahan dan terus bersembunyi di rumah-rumah mereka. Setelah ribuan umat Islam Sepanyol berkumpul di pelabuhan, dengan pantas tentara salib menggeledah rumah-rumah yang telah ditinggalkan para penghuninya. Api dilihat menjulang-julang ke angkasa setelah mereka membakar rumah-rumah tersebut bersama-sama dengan orang-orang Islam yang masih bertahan bersembunyi di dalamnya.

Ribuan umat Islam yang lain terkandas di pelabuhan dan hanya mampu tergamam apabila melihat tentera salib membakar pula kapal-kapal yang dikatakan akan mengangkut mereka untuk keluar dari Sepanyol. Kapal-kapal tersebut dengan cepat tenggelam ke dalam lautan. Ribuan umat Islam tidak dapat melakukan apa-apa kerana tidak mempunyai sebarang senjata. Mereka juga kebanyakannya terdiri daripada perempuan-perempuan dan anak-anak mereka yang masih kecil. Tentara salib telah mengepung mereka dengan pedang yang terhunus.

Dengan satu teriakan arahan dari pemimpin mereka, ribuan tentera salib segera membunuh umat Islam Sepanyol tanpa rasa belas kasihan. Jeritan, tangisan dan takbir memecah suasana. Seluruh kaum Muslimin Sepanyol di pelabuhan tersebut habis dibunuh dengan kejam. Mayat bergelimpangan di merata-rata tempat. Laut yang biru telah berubah menjadi merah kehitaman.

Tragedi ini bertepatan pada tanggal 1 April. Inilah yang kemudiannya diperingati oleh dunia Kristian apabila tibanya 1 April sebagai April Fool (The April's Fool Day). Pada tanggal 1 April, orang-orang dibolehkan untuk menipu dan berbohong terhadap orang lain. Bagi umat Kristian, April Fool merupakan hari kemenangan atas pembunuhan ribuan umat Islam di Sepanyol oleh tentera salib melalui cara-cara penipuan. Oleh sebab itulah mereka merayakan April Fool dengan cara membolehkan penipuan dan pembohongan walaupun diselaputi dengan alasan sekadar sebagai hiburan atau gurauan semata-mata.

Bagi umat Islam, April Fool merupakan tragedi yang sangat menyedihkan. Hari di mana ribuan saudara seiman mereka disembelih dan dibunuh oleh tentera salib di Granada, Sepanyol. Oleh sebab itu, adalah tidak patut bagi umat Islam untuk turut serta dalam merayakan tradisi ini. Sesiapapun orang Islam yang turut merayakan April Fool, maka ia sesungguhnya sedang meraikan ulang tahun pembunuhan kejam ribuan saudara mereka di Granada, Sepanyol pada 5 abad yang silam.

Jadi, perhatikanlah di sekeliling anda, anak-anak anda dan diri anda sendiri daripada terkena virus jahil April Fool tanpa kita sedari. Wallahua’lam.

Di Jalan Dakwah

Di Jalan Dakwah .... Kita Perlukan Bekalan

Setiap orang yang bermusafir mestilah mempunyai bekalan yang diperlukan di dalam perjalanan. Dengan itu, dia menyediakan sebab-musabab yang membolehkan dia meneruskan perjalanan agar dapat menuju matlamatnya. Dia juga membuat pertimbangan terhadap apa yang akan berlaku di dalam perjalanannya. Kemungkinan berlaku sesuatu yang menghadang jalannya dan menghalangnya meneruskan perjalanannya. Adakalanya berlaku suatu yang menjauhkannya dari matlamat atau sekurang-kurangnya mencacatkan perjalanannya.

Jalan da'wah adalah segala-galanya di dalam kehidupan seorang da'i kepada Allah, ia adalah jalan yang paling utama untuk diberikan perhatian. Mestilah ada bekalan yang memelihara dari terpesong, terhalang, terhenti, terbantut atau tergelincir di jalan; hingga menyebabkan kerugian yang nyata dan hilangnya kebaikan dan kejayaan yang besar.
Pertama sekali, bekalan ini terdapat di dalam keimanan yang kuat dan ketaqwaan kepada Allah. Ini merupakan bekalan yang terbaik. Setelah itu, bantuan-bantuan lain seperti persahabatan yang baik dan pembimbing yang menunjukkan pengalaman dan percubaan, serta lain-lain perkara-perkara yang dapat memperbaharui keupayaan dan keazaman, dan mengelakkan dari penyelewengan dan kesalahan.

Dalil yang menunjukkan kepada kemestian dan kepentingan bekalan ini ialah: Jika sesebuah kereta yang digunakah oleh orang yang bermusafir kehabisan minyak ketika perjalanan dan tidak mempunyai minyak yang mencukupi, maka jadilah ia seperti potongan-potongan besi yang tidak dapat membantunya untuk bergerak walaupun selangkah. Demikianlah juga orang yang mengharungi jalan da'wah, apabila bekalan iman dan taqwanya berkurangan atau kehabisan tanpa diperbaharui atau ditambah, maka jadilah ia seperti jenazah yang kaku atau or­ang yang sakit dan tidak berdaya untuk bergerak. Benarlah firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:

Dan adakah orang yang mati (hatinya dengan kufur), kemudian Kami hidupkan dia semula (dengan hidayah petunjuk), dan Kami jadikan baginya cahaya (iman) yang menerangi (sehingga dapatlah ia membezakan antara yang benar dengan yang salah, dan dapatlah) ia berjalan dengan suluhan cahaya itu dalam masyarakat manusia, (adakah orang yang demikian keadaannya) sama seperti yang tinggal tetap di dalam gelap-gelita (kufur), yang tidak dapat keluar sama sekali daripadanya?.....
(Surah Al-An'am: Ayat 122)

Wahai orang-orang yang beriman, sahut dan sambutlah seruan Allah dan seruan RasulNya apabila Dia menyeru kamu kepada perkara-perkara yang menjadikan kamu hidup sempurna; dan ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah berkuasa mengubah atau menyekat di antara seseorang itu dengan (pekerjaan) hatinya, dan sesungguhnya kepada-Nya lah kamu akan dihimpunkan.
(Surah Al-Anfal: Ayat 24)

Bekalan iman dan taqwa kepada Allah ini terpancar dari sumber yang baik di dalam jiwa dan melahirkan tenaga, menaikkan semangat dan keazaman. Maka pergerakan menjadi mudah, tarikan keduniaan berkurangan, halangan dapat ditempuhi, liku-liku boleh diharungi dan petunjuk di sepanjang jalan jelas kelihatan. Lahirlah kebenaran, keikhlasan, keazam­an, keteguhan dan juga mewujudkan pencapaian yang hampir menyerupai mu'jizat dapat dibuktikan di jalan da'wah.

Perkara pertama yang kita perlukan di jalan da'wah ialah perasaan ma'iyatullah (merasakan diri sentiasa bersama Allah) dalam setiap langkah, gerak-geri dan diam bahkan pada setiap detik. Sesiapa yang Allah bersama dengannya, ia tidak akan kehilangan sesuatu pun. Sesiapa yang Allah tidak bersama dengannya, maka ia tidak mendapati melainkan kehilangan dan kesesatan. Allah Subhanahu wa Ta'ala menganugerahkan ma’iyatullah ini kepada mu'min yang bertaqwa dan ihsan. Allah Subhanahu wa Ta'ala telah berfirman:

Dan bersabarlah (wahai Muhammad terhadap perbuatan dan telatah golongan yang ingkar itu); dan tiadalah berhasil kesabaranmu melainkan dengan (memohon pertolongan) Allah; dan janganlah engkau berdukacita terhadap kedegilan mereka, dan janganlah engkau bersempit dada disebabkan tipu daya yang mereka lakukan. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa, dan orang-orang yang berusaha memperbaiki 'amalannya.
(Surah Al-Nahl: Ayat 127-128)

Di dalam ayat yang lain:
Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang beriman.
(Surah Al-Anfal: Ayat 19)

Di dalam ayat yang lain pula:
Dan ketahuilah sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa.
(Surah At-Taubah: Ayat 36)

Di jalan da'wah ini kita sangatlah memerlukan nur Ilahi untuk menerangi jalan agar dapat direntasi dengan cara yang bijaksana tanpa ada kegelinciran di selekoh-selekoh yang menjauhkan atau halangan-halangan yang membantutkan perjalanan. Ini dapat dilaksanakan - InsyaAllah – dengan bekalan taqwa dan iman; bertepatan dengan firman Allah

Subhanahu wa Ta'ala:

Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dan tetaplah beriman kepada Rasul-Nya (Muhammad), supaya Allah memberi kepada kamu dua bahagian dari rahmat-Nya, dan menjadikan bagi kamu cahaya untuk kamu berjalan dengannya (pada hari qiamat kelak), serta diampun-kannya dosa kamu; dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(Surah Al-Hadid: Ayat 28)

Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:

Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa, apabila mereka disentuh oleh sesuatu imbasan hasutan dari syaitan, mereka ingat (kepada ajaran Allah) maka dengan itu mereka nampak (jalan yang benar).
(Surah Al-A'raf: Ayat 201)

Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:

Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanKu (agama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa.
(Surah Al-An'am: Ayat 153)

Sentiasalah berada di atas jalan da'wah, agar kita berupaya memberi kesan dan mengubah suasana kebatilan dengan menegakkan kebenaran, wajiblah kita merasai erti kemuliaan, kekuatan, ketinggian dan menghapuskan segala erti kelemahan, kegagalan dan kehinaan. Perkara ini tidak dapat dijelmakan melainkan dengan bekalan iman:

Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:

Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman.
(Surah Ali-'Imran: Ayat 139)

Padahal bagi Allah jualah kemuliaan dan kekuatan itu dan bagi Rasul-Nya serta bagi orang-orang yang beriman; akan tetapi golongan yang munafiq itu tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).
(Surah Al-Munafiqun: Ayat 8)

Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)
(Surah Ali-'Imran: Ayat 110)

Amat perlu sekali berada di atas jalan da'wah, kita merelakan diri untuk berjihad dan berkorban dengan seluruh apa yang dimiliki dari jiwa, harta, tenaga, fikiran dan waktu tanpa teragak-agak. Ianya tidak dapat dilakukan melainkan dengan bekalan iman yang menyebabkan diri seseorang itu lebih mengutamakan apa yang di sisi Allah dan menganggap segala yang mahal sebagai suatu yang murah di jalan Allah.

Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:

Orang-orang yang beriman, berperang pada jalan Allah; dan orang-orang yang kafir pula berperang pada jalan Taghut (Syaitan)
(Surah An-Nisa': Ayat 76)

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh
(Surah At-Taubah: Ayat 111)

Di jalan ini kita mengalami pelbagai kesakitan dan ujian, itulah sunnatullah di dalam da'wah. Tiada apa yang dapat membantu untuk kita menanggung dan bersabar di atas apa yang menimpa melainkan bekalan iman dan taqwa.

Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:

Demi sesungguhnya, kamu akan diuji pada harta benda dan diri kamu. Dan demi sesungguhnya, kamu akan mendengar dari orang-orang yang telah diberikan Kitab dahulu daripada kamu dan orang-orang yang musyrik: banyak (tuduhan-tuduhan dan cacian) yang menyakitkan hati. Dalam pada itu, jika kamu bersabar dan bertaqwa maka sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat (melakukannya).
(Surah Ali-'Imran: Ayat 186)

Inilah ucapan para Rasul ketika berhadapan dengan penindasan kaum kafir:

Dan mengapa pula kami tidak berserah diri kepada Allah padahal Dia telah menunjukkan jalan untuk tiap-tiap seorang dari kami menjalaninya? Dan demi sesungguhnya, kami akan bersabar terhadap segala perbuatan kamu menyakiti kami. Dan dengan yang demikian, maka kepada Allah jualah hendaknya berserah diri orang-orang yang mahu berserah.
(Surah Ibrahim: Ayat 12)

Inilah juga ungkapan tukang sihir Fir'aun selepas mereka beriman dan diancam oleh Fir'aun:

Mereka menjawab: Kami tidak sekali-kali akan mengutamakanmu daripada apa yang telah datang kepada kami dari mu'jizat-mu'jizat yang terang nyata, dan (tidak akan mengutamakanmu daripada) Tuhan yang telah menjadikan kita semua. Oleh itu, hukumkanlah apa sahaja yang engkau hendak hukumkan, kerana sesungguhnya engkau hanyalah dapat menghukum dalam kehidupan dunia. Sesungguhnya kami telah beriman kepada Tuhan kami, supaya diampunkan-Nya kesalahan-kesalahan kami, dan dosa-dosa sihir yang engkau paksakan kami melakukannya. Dan Allah jualah yang lebih baik dan lebih kekal balasan pahala-Nya.
(Surah Taha: Ayat 72-73)

Di atas jalan da'wah, kita amat memerlukan kepada keteguhan dan ketetapan daripada Allah. Lantas, tiada lagi rasa teragak-agak dan syak. 'Amalan dan kewajipan tidak lagi dijauhkan diabaikan sekalipun berat atau banyak. Allah Subhanahu wa Ta'ala menganugerahkannya kepada orang yang beriman:

Allah menetapkan (pendirian) orang-orang yang beriman dengan kalimah yang tetap teguh dalam kehidupan dunia dan akhirat.
(Surah Ibrahim: Ayat 27)

Ya Allah! Tetapkan dan teguhkanlah pendirian kami di atas jalan Engkau.

Di jalan da'wah, para penda'wah berhadapan dengan pelbagai ancaman daripada musuh-musuh Allah. Ianya menyebabkan sebahagian mereka diselubungi ketakutan lalu ingin menjauhkan diri dan tidak ber'amal. Sesiapa pun tidak akan terselamat dari perkara ini melainkan mereka yang bersenjatakan iman dan berbekalkan taqwa:

Mereka bergembira dengan balasan ni'mat dari Allah dan limpah kurniaNya; dan (ingatlah), bahawa Allah tidak menghilangkan pahala orang-orang yang beriman. Iaitu orang-orang yang menjunjung perintah Allah dan RasulNya (supaya keluar menentang musuh yang menceroboh), sesudah mereka mendapat luka (tercedera di medan perang Uhud). Untuk orang-orang yang telah berbuat baik di antara mereka dan yang bertaqwa, ada balasan yang amat besar. Mereka juga ialah yang diberitahu oleh orang-orang (pembawa berita) kepada mereka: "Bahawa kaum (kafir musyrik) telah mengumpulkan tentera untuk memerangikamu, oleh itu hendaklah kamu gerun kepadanya." Maka berita itu makin menambahkan iman mereka lain berkata: "Cukuplah untuk (menolong) kami, dan Dia sebaik-baik pengurus (yang terserah kepadaNya segala urusan kami)." Setelah (pergi mengejar musuh), mereka kembali dengan mendapat ni'mat dan limpah kurnia dari Allah, mereka tidak disentuh oleh sesuatu bencana pun, serta mereka pula menurut keredaan Allah. Dan ingat­lah), Allah mempunyai limpah kurnia yang amat besar. Sesungguhnya (pembawa berita) yang demikian itu ialah syaitan yang (bertujuan) menakut-nakutkan (kamu terhadap) pengikut-pengikutnya (kaum kafir musyrik). Oleh itu jangan-lah kamu takut kepada mereka, tetapi takutlah kepadaKu (jangan cuaikan perintahKu), jika betul kamu orang-orang yang beriman.
(Surah Ali-'Imran: Ayat 171-175)

Di jalan da'wah kita amat memerlukan kepada sokongan ikatan ukhuwwah dan jalinan kasih-sayang kerana Allah, agar kerjasama dan kesefahaman untuk kepentingan da'wah terbentuk dengan mudah. Pertemuan yang dekat dan erat adalah dengan sebab kasih-sayang dan ukhuwwah ini. Ketulusannya yang berterusan tidak dapat direalisasikan melainkan di antara mu'minin:

Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain.
(Surah At-Taubah: Ayat 71)

Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.
(Surah Al-Hujurat: Ayat 10)

Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam mensyaratkan kesempurnaan iman dengan lahirnya kasih-sayang ini:

Tidak sempurna iman seseorang dari kamu sehinggalah ia mengasihi saudaranya sepertimana ia mengasihi dirinya sendiri.

Pada waktu tertentu penda'wah di jalan Allah diselubungi perasaan lemah semangat dan malas. Jika ianya berterusan, dikhuatiri seseorang itu akan berehat dan tidak ber'amal. Tetapi orang mu'min saling berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran sepertimana yang dianjurkan Al-Qur'an, maka mereka dapat menghindarkannya. Memberi peringatan mendatangkan manfa'at untuk orang mu'min. Saling memberi nasihat yang wajib antara mu'min iaitulah dengan mengingatkan saudaranya apabila ia terlupa, membantunya apabila ia sedar atau ingat, memberitahu keburukannya dan membantu untuk menghilangkan keburukan itu.

Para penda'wah di jalan Allah seringkali berhadapan dengan pelbagai peristiwa dan pendirian yang mendukacitakan, menyusahkan dan meragukan. Mereka perlu menentukan pendirian yang bersesuaian dengan Islam ketika berhadapan dengan pelbagai jenis sikap atau peristiwa. Mereka perlu membuat pertimbangan yang sempurna bertepatan dengan perspektif Islam dan mengemukakan pandangan yang benar; sekalipun terpaksa menghadapi tentangan dan merasai keperitan. Sikap ini tidak dapat dilaksanakan sedikitpun dan tiada apa yang dapat membantunya melainkan iman dan taqwa.

Dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan sumhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya). Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya).
(Surah At-Talaq: Ayat 2-3)

Dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar)
(Surah At-Taghabun: Ayat 11)
Huruf condong

Dan (ingatlah), sesiapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya Allah memudahkan baginya segala urusannya.
(Surah At-Talaq: Ayat 4)

Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kami rahmat dari sisiMu, dan berilah kemudahan-kemudahan serta pimpinan kepada kami untuk keselamatan agama kami.
(sURAH aL-kHAHFI: aYAT 10)

Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah, dan katakanlah perkataan yang tepat - benar (dalam segala perkara).
(Surah Al-Ahzab: Ayat 70)

Di dalam hadith:

Jihad yang paling afdal di sisi Allah ialah memperkatakan yang benar di hadapan pemerintah yang zalim.
Di jalan da'wah setiap individu mestilah mengutamakan syari'at Allah pada perkataan dan 'amalan. Janganlah menyanggahi perintah Allah dan Rasulullah pada setiap keadaan. Dia mestilah berusaha bersunguh-sungguh untuk menyatukan saf dan tidak memecah-belahkannya. Tiada apa yang dapat membantunya untuk melakukan perkara ini melainkan iman yang benar, yang memelihara diri dari sebarang kecuaian dan kurang iltizam:

Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan - apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara - (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka.
(Surah Al-Ahzab: Ayat 36)

Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai .
(Surah Ali-'Imran: Ayat 103)

Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman ialah mereka yang beriman kepada Allah dan RasulNya, dan apabila mereka turut bersama-sama dengan Rasulullah dalam sesuatu perkara yang memerlukan perhimpunan ramai, tidaklah mereka meninggalkan majlis perhimpunan itu sebelum mereka meminta izin kepadanya. Sesungguhnya orang-orang yang meminta izin kepadamu (wahai Muhammad) itulah orang-orang yang beriman kepada Allah dan RasulNya.
(Surah An-Nur: Ayat 62)

Di jalan da'wah kita memerlukan ilmu yang bermanfa'at yang semestinya dimiliki oleh penda'wah yang bijaksana. Tidak memadai dengan membanyakkan pembacaan sahaja, tetapi mestilah juga meningkatkan ketaqwaan dan keikhlasan kepada Allah, agar Allah Subhanahu wa Ta'ala melimpahkan 'ilmu, hidayah dan taufiq daripadaNya. Benarlah firman Allah yang Maha Besar :

Oleh itu hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah; dan (ingatlah), Allah (dengan keterangan ini) mengajar kamu.
(Surah Al-Baqarah: Ayat 282)

Berdo'alah dengan berkata: Wahai Tuhanku, tambahilah ilmuku.
(Surah Taha: Ayat 114)

Di jalan da'wah kita merasakan amat perlu kepada sokongan dan pertolongan daripada Allah, khususnya apabila kita menghadapi pelbagai jenis tipu daya dan serangan musuh-musuh Allah. Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:

Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta-benda)ndan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalali Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersatnanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah? Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agarna Allah).
(Surah Al-Baqarah: Ayat 214)
Huruf condong
Pertolongan daripada Allah Subhanahu wa Ta'ala dan kekuasaan agamaNya tidak dapat dicapai melainkan oleh orang mu'min yang berjihad. Bekalan iman yang kuat adalah sebab utama dan syarat yang semestinya dipenuhi untuk mendapatkan pertolongan daripada Allah Subhanahu wa Ta'ala dan kekuasaan agama Islam:

Dan sememangnya adalah menjadi tanggungjawab Kami menolong orang-orang yang beriman.
(Surah Al-Rum: Ayat 47)

Sesungguhnya Kami tetap membela serta mempertahankan Rasul-rasul Kami dan orang-orang yang beriman - dalam kehidupan dunia ini dan pada saat bangkitnya saksi-saksi (pada hari qiamat).
(Surah Al-Ghafir: Ayat 51)

Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan ber'amal soleh dari kalangan kamu (wahai umat Muhammad) bahawa Dia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka: khalifah-khalifah yang berkuasa; dan Dia akan menguatkan dan mengembangkan agama mereka (agama Islam) yang telah diredhaiNya untuk mereka; dan Dia juga akan menggantikan bagi mereka keamanan setelah mereka mengalami ketakutan (dari ancaman musuh). Mereka terus ber'ibadat kepadaKu dengan tidak mempersekutukan sesuatu yang lain denganKu
(Surah An-Nur: Ayat 55)

Akhir sekali, kita mestilah sentiasa setia dengan janji. Tidak memungkirinya, tidak mengubahnya dan tidak menukar-gantinya; sehinggalah kita bertemu Allah dan kita masih berpegang-teguh dengannya. Keimanan dan ketaqwaan adalah bekalan terbaik yang menolong kita:

Bahkan (mereka bHuruf condongerdosa mernakan hak orang, kerana), sesiapa yang menyempurnakan janjinya (mengenai hak orang lain) dan bertaqwa, maka sesungguhnya Allah mengasihi orang-orangyang bertaqwa.
(Surah Ali-'Imran: Ayat 76)

Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran; dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun.
(Surah Al-Ahzab: Ayat 23)

Demikianlah kami melihat sejauh mana keperluan kita kepada bekalan di jalan da'wah. Dan bagaimana kita tidak terdaya untuk melangkah walaupun selangkah, atau melakukan kebaikan dan ber'amal tanpa bekalan iman dan taqwa. Bersegeralah kita mendapatkan bekalan ini dan memperbaharuinya selalu. Janganlah membiarkannya berkurangan sehingga kehabisan. Bahkan beramallah untuk menambahkannya. Perihal mengenali sumber-sumber mendapatkan bekalan dan bagaimana ber'amal untuk menambah dan memperbaharuinya, maka kami bentangkan topik-topik yang berikut mi dengan izin Allah. Kita bermohon daripada Allah Subhanahu wa Ta'ala segala pertolongan dan taufiq

Orang Tabligh



Lari!!Larii! Orang Tabligh dtg,
Yg tadi ramai,sekelip mata je dah ilang,
Yg td segar bugar dah tido terlentang,
Yg sakit kaki pun bleh terjun tingkap lari lintang pukang,
Heh..betul la kata orang,
Nak ajak manusia pada Allah bukannya keje senang.

Orang Tabligh,
Ajak keluar khuruj,
bukannya nanti x pulang,
Yg baru dapat gaji pun kata xde duit,
nak bayar hutang,
Yg tadi sihat pun tiba2 migrain plak datang,
Yg menganggur pun buat2 sibuk bukan kepalang,
Heh, dakwah ni takat cakap je mmg la senang,
Cuba buat, mmg nak kena sabar,nak kena tenang,
Lain la kalau ajak pada dunia, bondong2 org dtg.

Orang Tabligh,
Lorong ke lorong,
hati ke hati,
pintu ke pintu,
Jumpe sumer orang tak pilih bulu,
Dari ustaz sampai le kutu,
Sume nak ditemu,
Nak diajak pd Allah yg satu.

Orang Tabligh,
Jalan bawak periuk belanga,
Dipandang org takat sebelah mata,
Dituduh jahil,tinggal dunia perkara biasa,
Walaupun kekadang pedih gak telinga,
Nabi dulu2 pun kan selalu kena,
Dituduh dusta, dipanggil gila,
Itu Nabi, apatah lagi kita,
Yg banyak salah,yg banyak dosa,
Takpe2, Allah kan ada,
Yg Maha Mengetahui,
yg mana intan, yg mana kaca.

Orang Tabligh,
Kekadang buat silap…adat la manusia,
Mmg tgh nak belajar2 tiru sahabat(r. anhum) yg dah terbukti berjaya,
Terpancung, terlaser..sori,bukannya sengaja,
Nak dapat hikmah dlm berdakwah mmg amik masa,
Kena keluar lagi dan lagi la nampaknya.

Orang Tabligh,
Ada kat mana2,Kat US, Afrika, kat Israel pun ada,
Dari petani, engineer, sampai la Raja,
Pelbagai adat, perangai beza2,
Tapi bleh makan dlm dulang yg sama,
Bila keluar jemaah sumer dilayan serupa,
Bila nak berpisah..isk2. .kluar plak air mata.

Orang Tabligh,
Nak hidupkan sunnah Nabi,
Janggut, jubah,seluar atas buku lali,
Kalau nak diikutkan, mmg ader byk lagi,
Kekadang tu kena gak perli,
“Kita skang kan di zaman IT”"Tak main la sunnah2 nih!”
Jgn la mcm tu bang, kita kan nanti mati,
Kang menyesal esok, sapa yg rugi?Kan diri sendiri..

Orang Tabligh,
Manusia biasa, ada hati,
Sedih bila diperli,sakit bila dimaki,
Bila tinggalkan rumah, rindukan famili,
Kalau nak ikutkan hati, mmg nak dok rumah,
bergurau dgn bini,Or ajak anak main lari2,
Or layan PS2 sampai pagi,
Tapi untuk mengejar kebahagiaan abadi,
Kena korban lagi dan lagi,
Yela..hidup ni kan cuma sekali,
Kalau sekang tak buat jyunbi(persiapan) ,
bila lagi?

Orang Tabligh,
Malam2 doa hidayat,
Fikir risau,camne nak selamatkan umat,
Supaya di akhirat suk semua selamat,
Orang skang ingat hidayat bleh senang2 dapat,
Tak perlu susah2,tak perlu keringat,
N tak mau plak jumpe masyarakat,
Just bz buat ibadat,
Kalau camtu xde la kita ni “The Best Ummat”.

Orang Tabligh,
“Apsal la ulama India yg jadik ikutan??
“Mmmm…kan Nabi dulu dah pesan,
Sape saja yg bawak kebenaran,
Tak kisah la orang Arab ke bukan,
Sume kena bagi sokongan,
Yg Allah pandang bukan luaran tapi kan Iman,
Bab mazhab jgn bimbang still sendiri punye pegangan,
So x jadik masalah la kan?

Orang Tabligh,
Ajak keluar 3 hari,”I can’t go..sorry!”
Yg dah kawin tak nak berenggang dgn isteri,
Yg si isteri mati2 tak nak suami dia pergi,
Berderai2 air mata keluar mcm air pili,
“Kalau abg nak gi jugak, antar saya blik kampung esok pagi!!
“Heh, org laki mmg lemah bab air mata nih,
Si suami pun letak balik beg,tak jadik pergi,
Yg td josh(bersemangat) tak ingat pon,
jadik lemah seluruh sendi,
Kes2 camni mmg byk terjadi,
Bleh tgk dgn mata kepala sendiri,
Tp kalau bab dunia(cth:kursus naik pangkat),”
“no prob.,anytime kami ready!
“Si isteri lambai pemergian suami dgn wajah berseri2,
Hey, of course la, nanti husband I dpt naik gaji,
Wife mana la yg tak happy,
Heh..ni la realiti,Bab dunia,
tak yah diajak pun semua pakat2 reti,
Bab akhirat, masing2 buat x kesah,x amik peduli,
Ya Allah selamatkan lah kami!

Orang Tabligh,
Bukan nak takhta,
harta, ataupun kuasa,
Atau nak berlagak mcm dah tera,
Tak jugak nak kafirkan sape2,
Atau sibuk2 pergi mintak derma,
Cuma nak amalkan agama yg sempurna,
Dgn korbankan sendiri punya diri,duit dan masa,
Nak selamatkan manusia kesemuanya,
Dari kena masuk neraka,
Nak supaya Allah redha,
masukkan kita dlm syurgaNya,Itu saja…

Orang tabligh,
Seluruh dunia…naik kapalterbang. ..pakai selipar jepun sahaje…
Ikhlas,..no sponsor….no subsidy…..passport penuh cop many countries..
Ade yang kerja tukang kebun sahaja…nak tanya nafkah batin?
Balik dari keluar, macam pengantin baru…
sama seperti balik dari fardhu haji…….. ..
Sayangkan bini tingal-tinggalkan. ..
sayangkan anak…rotan digantungkan. …..
sunnah nabi…bukan untuk mendera…
speed limit sahaja…
kenapa sibuk dakwah orang..
keluarga, anak isteri belum betul lagi..
Nabi Nuh A.S. , anak isteri tak mau ikut…
kalau Nabi Nuh ikut teori tersebut,
tak naik bahteralah jadiknye…
Abu Jahal bapa saudara Nabi Muhammad SAW tak mau ikut..
Kalau Nabi Muhammad SAW ikut teori tersebut…
tak buat dakwahlah Nabi….
tak sampailah Islam ke M’sia ni…

Orang Tabligh,
Selekehkah, tak de ilmu,compang camping kah, berbaulah..
itu mungkin segelintir & cerita lama agaknya.
You can’t blame the teachers.
You have to blame the distortions andignorance of their followers.
Balighuanni walau ayah…
Saidina Abu Bakarreceived the first kalimat terus buat dakwah…
if he waits tunggu complete ilmu,
he will not be top performers after Nabi Muhammad SAW.
Global politic & economy with no borders & chauvinism,
M’sian, New Yorkers & Palestinians
duduk makan satu talam in Nizamuddin.. …

Khilafah Yg Dijanjikan

KHILAFAH JANJI YANG PASTI, TERUSKAN BERJUANG WAHAI SERIKANDI!

“Kayu besar di tengah padang, tempat bernaung kepanasan, tempat berlindung kehujanan, uratnya tempat bersila, batangnya tempat bersandar.”

Peribahasa melayu ini mencerminkan bagaimana dan betapa besarnya tugas seorang pemimpin. Pemimpin adalah tempat rakyat mengadukan nasib mereka. Pemimpin ibarat ‛khadam’ kepada umat, kepada merekalah disandarkan segala pengharapan. Mereka memastikan kebajikan, kehormatan, keselesaan, kebahagiaan, keamanan, dan segala yang menjadi milik umat sentiasa terjamin dan terbela. Justeru, amanah yang berat ini jika direnungi, seharusnya membuatkan seseorang itu gentar untuk meneruskan cita-cita yang paling diimpikan orang setiap yang bergelar manusia ini. Mana tidaknya, jika kuasa sudah berada dalam genggamannya, seluruh pengikut tunduk patuh akan katanya, dibentangkan permaidani merah di sepanjang langkahnya, disebut-sebut segala bakti dan sumbangannya, disanjung dan dijulang tinggi namanya, punya wang ringgit berjuta-juta, serasa dunia miliknya ... sungguh indah.

Sewajarnya pemimpin memikul amanah yang diberikan kepadanya dan merasa takut jika amanah tersebut tidak dilaksanakan olehnya, bukan semata-mata merasa hebat apabila dilantik oleh rakyat, kerana di bahu mereka telah diletakkan pertanggungjawaban yang sudah pasti akan ditanya oleh Pencipta di hari pembalasan. Oleh itu pemimpin harus sentiasa kembali merenung contoh yang ditunjukkan oleh junjungan mulia, Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi wa Sallam dalam menyempurnakan tugasnya. Sejenak kita telusuri sirah Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi wa Sallam, bagaimana baginda bertindak selaku pemimpin umat Islam yang hebat apabila membuat pembelaan ke atas maruah seorang Muslimah yang telah dicabuli kehormatannya oleh si tukang emas Yahudi daripada Bani Qainuqa’. Serangan dari tentera Muslim bermula setelah pengaduan daripada keluarga lelaki muslim yang telah terbunuh akibat mempertahankan maruah muslimah yang tersingkap auratnya akibat perbuatan jahat kaum Yahudi tersebut. Pembelaan yang dilakukan oleh seorang yang bergelar pemimpin umat Islam telah berjaya melenyapkan seluruh Yahudi Bani Qainuqa’ dari bumi Madinah. Begitulah besarnya tanggungjawab seorang pemimpin, walau apa jua bentuk permasalahan yang menimpa, pasti pemimpin tampil menyelesaikannya. Ibarat condong yang akan menongkat, rebah yang akan menegakkan.

Demikian juga kisah mengenai seorang wanita muslim yang telah ditahan dan dicabul kehormatannya oleh puak Rom. Wanita tersebut dengan pantas menerima bantuan ketenteraan daripada tentera muslim setelah Khalifah Mu’tasim mendengar rayuan wanita berkenaan untuk menuntut pembelaan. Bala tentera segera dikerahkan memerangi Rom, diriwayatkan tentera yang awal telahpun sampai di tempat kejadian, sementara tentera yang terakhir baru sahaja mula melangkah menuju ke Rom. Betapa ramai bilangan tentera Muslim yang memperjuangkan maruah seorang wanita Muslim. Indah sungguh kehidupan ini dengan adanya Islam dan adanya seorang pemimpin yang menjadi perisai kepada rakyatnya. Sejajar dengan sebuah hadis di mana Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda;

إنما الإمام جنة يقاتل من ورائه ويتقى به

“Sesungguhnya Imam (khalifah) itu bagaikan perisai, dari belakangnya umat berperang dan dengannya umat berlindung.” [HR. Muslim]

Ironinya bagaimanakah sikap seorang pemimpin hari ini? Di manakah perisai umat ini? Yang pasti, perisai umat ini sudah hilang, insan yang sering memberi pembelaan dan menjamin kesejahteraan umat, kini sudah tiada. Daulah Islam yang pernah menaungi dunia berabad lamanya, kini sudah musnah. Maruah kaum muslimah sudah tiada pembelaan, malah semakin hari semakin menjadi-jadi penindasan terhadap wanita. Pernahkah terfikir di benak kita, mengapa semua ini berlaku? Tanggal 3 Mac 1924 menyaksikan bermulanya lakaran hitam dalam sejarah umat Islam sehingga ke hari ini. Tahun ini, bertepatan 3 Mac 2010, genaplah 86 tahun umat Islam menjadi yatim piatu. Peristiwa hitam yang tidak akan dilupakan bagi pendakwah Islam khususnya dan umat Islam umumnya. Tarikh keramat ini saban tahun, menghantui seluruh umat yang dahagakan seorang pemimpin yang merupakan perisai kepada umatnya. Tiada beribu, tiada berayah, tiada siapa yang mahu menjaga dan membela nasib umat Islam yang hidup terumbang-ambing. Umat Islam ditimpakan dengan pelbagai bencana yang sengaja direncanakan selayaknya ibarat tingkah si ibu tiri yang sangat kejam dan tiada peri kemanusiaan. Pembunuhan, penyiksaan, pemerkosaan, penindasan dan segala bentuk keganasan diperlakukan ke atas umat Islam.

Sehingga kini, setelah 86 tahun ketiadaan pemimpin umat Islam/Khalifah, umat semakin jauh daripada pegangan syariat Allah. Taraf kaum wanita kembali dihinakan sama seperti sebelum kedatangan Islam, malah ada waktunya lebih hina daripada sebelum kedatangan Islam.

Taraf Wanita Pada Pandangan Masyarakat Dahulu
Suatu ketika dahulu, wanita dipandang terlalu hina oleh masyarakat. Pada zaman kuno, mereka dianggap sebagai makhluk yang serba kekurangan. Tidak mempunyai taraf dan personaliti. Tidak berpendidikan sehingga peranannya hanya sekadar untuk memuaskan kehendak suami dan melahirkan anak. Namun, jika anak yang dilahirkan itu hodoh, maka wanita tersebutlah yang akan menjadi mangsa pembunuhan. Kejam dan sunguh hina nilai wanita ketika itu.

Ahli falsafah Yunani kuno pernah menyeru kepada masyarakat supaya mewujudkan satu sistem perkongsian wanita secara bebas, menjadikan wanita itu milik bersama. Boleh melahirkan anak bagi mana-mana lelaki yang mahukannya. Wanita itu tidak ubah seperti kandang yang terbuka. Malah sistem perkahwinan dan rumahtangga juga dihapuskan sama sekali.

Di Greek pula, wanita diibaratkan seperti pohon yang beracun, tumbuhnya untuk memberi rahmat dan nikmat, tetapi sebenarnya adalah racun berbisa yang hanya membawa kesengsaraan. Taraf wanita juga dipandang rendah dan hina pada masyarakat Cina di mana mereka dijual dan digadai untuk menyelesaikan hutang atau dijadikan barang mainan sebagai hiburan kepada kaum lelaki.

Wanita juga pernah direndahkan tarafnya malah lebih rendah daripada binatang. Wanita dianggap sebagai perangkap yang menggoda dan punca kesesatan. Wanita ditafsir seperti kala jengking yang setiap saat akan menyepit dan umpama syaitan yang suara siulannya adalah siulan ular. Disebabkan wanita tidak berguna kepada lelaki, maka mereka harus dijauhkan daripada pelajaran dan menerima pendidikan.

Lain pula halnya ketika di zaman Jahiliyyah, malang sekali jika si ibu melahirkan seorang anak perempuan. Anak tersebut dengan segera akan dibenamkan ke dalam lubang dan dikuburkan hidup-hidup. Ini kerana, mereka malu dengan kelahiran anak perempuan ke dunia yang akan membawa kecelakaan dan kehinaan pada masyarakat Arab dahulu. Hal ini dirakamkan melalui firman Allah:

“Dan apabila seseorang dari mereka diberi khabar dengan (kelahiran) anak perempuan, hitamlah (merah padam) mukanya dan ia sangat marah. Ia menyembunyikan dirinya dari khalayak, disebabkan buruknya berita yang disampaikan kepadanya. Apakah dia akan memelihara dengan menanggung kehinaan atau akan menguburkan ke dalam tanah (hidup-hidup)? Ketahuilah alangkah buruknya apa yang mereka tetapkan itu” [TMQ An-Nahl (16): 58-59]

Itulah status wanita dan bagaimana wanita diperlakukan sebelum kedatangan Islam. Islam datang sebagai rahmatan lil-’alamin. Ternyata setelah Islam diturunkan kepada Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi wa Sallam, martabat wanita dimuliakan. Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda:

“Berpesanlah kamu dengan berbuat baik kepada wanita.” [Sahih Bukhari]

Islam yang dibawa oleh utusan Allah, Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi wa Sallam, telah mengangkat status dan martabat wanita sekaligus memuliakan wanita sesuai dengan fitrah semulajadi manusia. Ini jelas melalui firman Allah di dalam al-Qur’an, antaranya Allah berfirman:

“Maka Tuhan mereka memperkenankan doa mereka (dengan friman Nya): Sesungguhnya Aku tidak akan mempersia-siakan amal orang-orang yang beramal daripada kamu, samada lelaki atau perepmpuan (kerana) sebahagian kamu (adalah keturunan ) setengah yang lain” [TMQ Al-Imran (3): 195]

“Barangsiapa yang mengerjakan amal soleh, baik lelaki mahupun perempuan dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya kami akan berikan kepadanya kehidupan yang baik. Dan sesungguhnya kami akan beri balasan kepada mereka dengan pahala lebih baik daripada apa yang mereka kerjakan” [TMQ An-Nahl (16): 97]

“Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan sebahagian daripada mereka adalah penolong kepada sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (mengerjakan) yang makruf, mencegah yang mungkar, mendirikan solat, menunaikan zakat dan taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana” [TMQ At-Taubah (9): 71]

“Sesungguhnya lelaki Islam dan perempuan Islam, lelaki beriman dan perempuan beriman, lelaki yang taat dan perempuan yang taat, lelaki yang benar dan perempuan yang benar, lelaki yang sabar dan perempuan yang sabar, lelaki yang merendah diri (kepada Allah) dan perempuan yang merendah diri, lelaki yang bersedekah dan perempuan yang bersedekah, lelaki yang berpuasa dan perempuan yang berpuasa, lelaki yang memelihara kehormatannya dan perempuan yang memelihara kehormatannya, lelaki yang banyak berzikir menyebut nama Allah dan perempuan yang banyak berzikir menyebut nama Allah, Allah telah menyediakan bagi mereka seluruhnya keampunan dan pahala yang besar.” [TMQ Al-Ahzab (33): 35]

Muliakah Martabat Wanita Hari Ini?
Persoalannya sekarang, di manakah status wanita hari ini, masihkah di tempat yang sama sepertimana Islam tempatkan mereka? Terbelakah maruah wanita hari ini sebagaimana Islam membela mereka? Masih adakah pemimpin yang benar-benar membela nasib wanita? Sungguh malang kerana jawapan kepada setiap persoalan tadi sememangnya negatif dan menghampakan. Betapa wanita hari ini perlu berjuang untuk membela nasib mereka sehinggakan bulan Mac dijadikan satu bulan yang khas bagi kaum wanita. Saban tahun, tanggal 8 Mac, seantero dunia akan meraikan Hari Wanita Sedunia. Tahun ini, Hari Wanita disambut lagi dengan tema tersendiri, “Equal Rights, Equal Opportunities: Progress for All”.

Perjuangan wanita mendapat sambutan di semua lapisan masyarakat. Daripada pihak kepimpinan masyarakat, ahli politik, ahli akademik sehingalah ke peringkat akar umbi. Di negara kita misalnya, Hari Wanita Sedunia mendapat perhatian Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar di mana beliau melalui laman sesawang telah menyeru kepada kaum wanita khususnya untuk sama-sama merealisasikan pelaksanaan langkah-langkah yang boleh membantu para ibu yang bekerjaya. Beliau juga menyokong dan turut berbangga dengan perjuangan gerakan wanita di Malaysia yang tidak pernah gentar dan mengalah dalam memperjuangkan kesaksamaan gender dan hak wanita di Malaysia. Malah, beliau juga akan turut bekerjasama dalam merangka strategi ke arah mewujudkan dasar atau program yang dapat membantu wanita.

Sementara seorang lagi tokoh, ahli akademik yang merupakan Pensyarah Kanan, Fakulti Syariah dan Undang-Undang, Universiti Sains Islam Malaysia yang kini melanjutkan pengajiannya di United Kingdom, Puan Nik Salida Suhaila Nik Saleh dipetik sebagai berkata:

”Cabaran terkini ialah mengubah perspektif bahawa fizikal manusia sama, maka tiada siapa yang akan menjadi mangsa kekejaman fizikal kepada sesiapa. Walaupun tidak mudah direalisasi, banyak hakikat membuktikan wanita perkasa kerana percaya mereka berupaya.” [Berita Harian 4 Mac 2010]

Kenyataan ini dikeluarkan kerana membahas isu yang mengatakan bahawa wanita dan kanak-kanak adalah makhluk yang lemah, sedangkan tidak semua mereka lemah, begitu juga dengan kaum lelaki, tidak semua lelaki kuat. Tetapi kerana masyarakat umum terbina dengan pengaruh sosial dan budaya begitu, maka realiti membenarkan bahawa wanita dan kanak-kanak adalah lemah dan boleh dibelasah.

Di sini sekali lagi seharusnya kita mengetuk pintu minda kita, bertanya kepada akal yang berpandukan al-Quran dan as-Sunnah, layakkah wanita dibiarkan bersendirian berjuang menuntut hak mereka? Patutkah wanita dikelirukan dengan memperjuangkan hak-hak yang tidak syar’ie yang ditimbulkan oleh pemikiran sekular yang memisahkan agama daripada kehidupan? Sejauh manakah perjuangan wanita yang dilaungkan oleh golongan-golongan feminis ini mampu menyelesaikan masalah wanita itu sendiri? Ironinya masalah-masalah sosial yang melibatkan kaum hawa tak kunjung reda, malah semakin parah. Penzinaan, rogol, sumbang mahram, ragut, pembuangan bayi di merata tempat dan pelbagai ragam masalah yang tidak pernah ada penghujungnya, seolah-olah tiada titik noktahnya. Justeru masihkah kita mengharapkan perjuangan yang tidak mendatangkan hasil ini? Tidakkah kita semua inginkan penyelesaian hakiki kepada semua permasalahan ini? Tidakkah kita semua menginginkan penyelesaian yang bersifat “once-for-all”?

Musuh-musuh Islam sentiasa berusaha untuk melemahkan umat ini. Tak boleh tanduk, telinga dipulaskan; begitulah perumpamaan rancangan licik musuh-musuh Islam yang hampir tidak disedari oleh umat Islam hari ini. Benarlah firman Allah:

“Orang-orang Yahudi dan Nasara tidak akan redha kepada kamu (Muhammad) sehingga kamu mengikuti jejak langkah (agama) mereka ...” TMQ Al-Baqarah (2): 120]

Mereka tidak perlu memaksa umat Islam untuk keluar daripada agama Islam, cukup bagi mereka untuk memesongkan akidah umat ini, daripada berpegang kepada Islam sepenuhnya kepada hanya berpegang untuk urusan-urusan keagamaan semata-mata. Jadilah umat ini hamba kepada sistem sekular kapitalis yang diasaskan oleh musuh-musuh Islam. Jadilah umat ini khadam yang taat kepada sistem dan ideologi selain daripada Islam sehinggakan perjuangan membela wanita sekalipun telah dilakukan oleh badan-badan NGO dengan perjuangan yang amat mengelirukan. Di manakah perjuangan untuk mencari semula pemimpin umat Islam yang telah hilang? Ke mana perginya perjuangan hakiki untuk mencari perisai umat ini?

Khatimah
Sesungguhnya umat Islam (secara umumnya) dan Muslimah (secara khususnya) telah dipesongkan dari landasan perjuangan yang sebenar. Muslimah telah disogokkan dengan satu kefahaman halus yang tidak disedari iaitu untuk meninggalkan kewajiban utamanya sebagai umm[un] wa rabbah al-bayt (sebagai ibu dan pengatur rumah tangga), lalu menjadi feminis sejati yang betul-betul membebaskan diri daripada hukum Islam dengan sukarela.

Oleh karena itu, marilah kita bersatu berjuang melawan idea liberal dan ide gender equality serta menjelaskan konspirasi di sebalik idea-idea tersebut di bawah payung PBB, yang bersifat internasional. Namun, kita tidak akan dapat melenyapkan idea feminisme maupun liberalisme ini sampai ke akar umbinya kecuali kita memiliki kepemimpinan politik secara internasional, yaitu Khilafah ’ala Minhaj an-Nubuwwah.

Inilah saatnya untuk bekerja keras menegakkan kembali Khilafah yang akan menyatukan dunia Islam, menjawab tangisan pilu anak-anak, para ibu dan wanita di Palestin, Irak, Somalia, Kahsmir dan di lain-lain belahan bumi yang mana umat Islam sedang ditindas, dihinakan oleh musuh-musuh Allah Subhanahu wa Ta’ala. Saatnya terjadi angin perubahan yang meliputi seluruh dunia Islam untuk mewujudkan idea Khilafah, Syariat dan Islam.

Perjuangan ini memang berat, tetapi akan menjadi lebih ringan jikalau kita lakukan bersama-sama. Perjuangan ini akan lebih cepat jikalau kita bukan hanya sekadar menjadi penonton atau menjadi pihak yang meragukan umat akan kembalinya Khilafah Islam ini. Ini adalah kewajiban besar yang wajib kita lakukan dengan perjuangan bersama. ALLAHU AKBAR !!!

“...kemudian akan kembali Khilafah 'ala Minhaj Nubuwwah” [HR Ahmad]

Wallahu A’lam